Minden, ami stand-up

Megvilágosodás egy New York-i pincében

2022/02/17. - írta: Baski Sándor

Aziz Ansari: Nightclub Comedian

aziz_ansari.JPG

Aziz Ansarinak jót tett, hogy majdnem elkaszálták a karrierjét. A metoo évében, 2018-ban őt is megvádolták, pár hónapra el is tűnt, majd a Netflix illetékesei is belátták, hogy alaptalanok a vádak, úgyhogy Ansari következő specialjét is ők mutatták be. A Spike Jonze által rendezett Right Now-ban egy fokkal komolyabbra és személyesebbre vette a hangvételt, amit a közelikre fókuszáló, 16 mm-es fényképezéssel is megpróbáltak kihangsúlyozni. Ansari korábban a túlmozgásos, géppuskaszájú geek imázsával lett népszerű, a magánélete mellett a filmekhez és a popkultúrához (és Kanye Westhez meg R. Kellyhez) való viszonyát is boncolgatta, de ezek a témák fokozatosan visszaszorultak, és az előadásmódja se hasonlított már egy bekokainozott MLM-ügynökére.

A január végén bemutatott új netflixes anyaga (Nightclub Comedian) még látványosabban jelzi, hogy imázsváltáson dolgozik éppen. Az alig 30 perces special jeligéje, hogy „vissza a gyökerekhez”, mert abban a kultikus Comedy Cellarban lép fel, ahol annak idején a pályáját kezdte, ráadásul a műsor elején megjelenő felirat szerint a nézők nem is tudnak az érkezéséről, vagyis a hazai pálya előnyét sem élvezheti.

Ilyen egy igazi, a saját sztárságától el nem szállt komikus, aki bármikor képes leereszkedni egy New York-i pincébe, hogy szórakoztassa a népet – legalábbis ezt próbálják sugallni a képek. Aziz nem is egy magas színpadról poénkodik, hanem ott ül a nézőktől karnyújtásnyira, és a megvilágítás is olyan intim, mint egy függetlenszínházas kamaradrámában. A kép persze hamis, mert a nézők snittről snittre változnak a komikus körül, vagyis a Nightclub Comediant nem egyetlen este alatt rögzítették, hanem pont úgy, ahogy a „hagyományos” specialöket általában: több fellépés anyagát vágták össze, kimazsolázva azokat a részeket, amikre a legjobban reagált a közönség.

A művész szerénysége tehát valójában álszerénység, de a tökéletes fényképezés ellenére ez a 30 perc tényleg kiforratlannak tűnik, mintha tényleg csak leugrott volna a Cellarba, hogy tesztelje a félkész anyagát. De pont az a legnagyobb erőssége ennek a fél órának, hogy nem próbál meg minden mondatot poénra kifuttatni, a könnyű ziccerek leütése (pl. oltásellenesek gúnyolása) helyett kettőt hátra lépve elemzi a helyzetet („mindannyian a saját algoritmusaink foglyai vagyunk”). Olyan témákat dob be (pl. aktuális COVID-helyzet New Yorkban), amik garantáltan elavulnak, de ez is a spontaneitás látszatát erősíti. És van persze tanulság is (túl sokat élünk online, és közben fokozatosan vesztjük el az emberségünket), ami leírva banálisan hangzik, de Aziz hitelesen adja elő a megvilágosodás felé tartó humanista bölcset.

A Nightclub Comediannek tehát van koncepciója, mer kísérletezni a formával, és helyenként még vicces is, úgyhogy simán megbocsátható neki, hogy nem teljesen az, aminek hirdeti magát.

>>> KÖVESS BENNÜNKET A FACEBOOKON IS! <<<

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://standup.blog.hu/api/trackback/id/tr7917604414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása