2007 és 2015 között nem sok értelme lett volna vitát nyitni arról, hogy ki a stand-up királya, Louis CK volt a műfaj Messije és Ronaldója egyszerre, és ekkor futott a zseniális sorozata is az FX-en. Karrierjét saját nyomorúságainak boncolgatásából építette fel, egészen a világsztárságig. De mihez kezd magával a gettó szörnyűségeit megéneklő rapper, amikor befut, és elköltözik Comptonból a villanegyedbe?
Az első (és utolsó) netflixes specialjén, a 2017-en már érződött, hogy próbál egy új lemezt feltenni. Karrierje során először öltönyben lépett színpadra, amit lehetett szimbolikus gesztusnak is tekinteni, azt jelezte vele, hogy a világ legsikeresebb komikusaként már nem érzi hitelesnek a lúzerszerepet. Minőségét illetően a special nem volt látványosan gyengébb a korábbiaknál, de az élesség hiányzott belőle, ami valószínűleg összefügg azzal, hogy sokkal kevesebbet foglalkozott saját magával.
Nem derülhetett ki, hogy az új, öltönyös CK milyen irányba akar továbbindulni (a szerződése még egy Netflix-specialre szólt), mert fél évvel később ő is felkerült a metoo szégyenfalára. Bocsánatot kért, visszavonult pár hónapra, aztán újra turnézni kezdett, és többek közt a Budapesti Kongresszusi Központba is visszatért. A 2020-as Sincerely Louis C.K.-ben kitért a botrányra is pár önironikus poén erejéig, és beszélt az anyja haláláról is, de nagyjából ott folytatta, ahol abbahagyta.
Legújabb önálló estje is a saját honlapján debütált, még augusztusban vette fel több ezer néző előtt a Madison Square Gardenben. A színpad hátterében egy gigantikus SORRY-felirat világít, ami csehovi puskaként előlegezi meg, hogy a műsor egy pontján újra előkerül a maszturbációs incidens, de (spoiler) a puska végül nem sül el. Helyette egyből egy kábé negyedórás pedofilblokkal indít, utána kielemzi a Covid-helyzetet, különös tekintettel a média bizarr halottszámlálási szokásaira, aztán felhívja a figyelmet a ronda emberek elleni diszkriminációra, és elmeséli, hogy hogyan változtak az örökbefogadási divatok Los Angelesben. Akad viszont több gyengébb bit is, mint amikor hosszú percekig rugózik a Good Will Huntingon.
Ha egyetlen szóban kellene összefoglalni, hogy mitől lett CK az, aki, akkor az a „vakmerőség” lenne. (Hosszabb összefoglalónak itt ez a portré: https://bit.ly/3Hrxctv) Az, hogy félelem nélkül nyúl minden tabutémához, és közben cinkosává avatja a nézőt, aki kénytelen olyasmin röhögni, amin amúgy inkább felháborodnia kellene. Lehet, hogy a pedofilos nyitánnyal azt akarta jelezni, hogy nem változott, még most is képes elmenni a szakadék széléig, hogy az utolsó pillanatban aztán visszatáncoljon, de ugyanezt sokkal jobban és feszesebben már megcsinálta az SNL-ben, élő egyenes adásban, ahol tényleg volt tétje a halálugrásnak. Aki még nem látta, nézze meg, tanítani való, mesteri monológ:
A „régi” kötéltáncos CK helyett ez a mostani mintha egyelőre megelégedne azzal, hogy a közönsége visszafogadta, hogy újra több ezer ember előtt léphet fel, és ezt a kegyelmi állapotot nem akarja kockáztatni. Az igazán bátor húzás pedig az lenne, ha Louie magához nyúlna (mármint nem úgy, hanem ahogy a fénykorában, a színpadon), pláne azért, mert tudjuk, hogy az underdog szerep és az önalázás jól áll neki.
Szó sincs arról, hogy a Sorry gyenge előadás lenne (a 2017-esnél talán erősebb is, a Netflix kínálatának 95%-ánál pedig egész biztosan), és CK komikusi kvalitásai egyáltalán nem koptak meg, továbbra is a szakma legnagyobb mestere, de ha valaki egyszer eljutott a GOAT-státusz küszöbére, akkor onnantól kezdve őt már nem lehet máshoz, csak saját maga legjobb verziójához mérni.
A Sorry záró blokkja, ahol levezeti, hogy miért jó a halál meg a genderfluiditás, és összehasonlítja a régi melegeket a mostaniakkal, nyomokban már a „régi” Louie-t tartalmazza, úgyhogy van remény az igazi visszatérésre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.